Van overbelasting naar stabiliteit en groei: onze visie op onderwijs  – in gesprek met Louwe Kater (directeur)

18 juni 2024

Het primair onderwijs kampt met veel uitdagingen. Klassicum streeft ernaar samen met onderwijsinstellingen te werken aan het onderwijs van de toekomst. We gingen in gesprek met Louwe Kater, onze directeur, over wat hem drijft om met Klassicum te werken aan het onderwijs, hoe hij zich met Klassicum inzet om de huidige uitdagingen in het onderwijs aan te pakken én het onderwijs klaar te maken voor de toekomst. Ook vertelt hij over de unieke aanpak van Klassicum: de Vitale Organisatiestrategie en hoe die strategie ervoor zorgt dat leerling, leerkracht én schoolbestuurder weer rust ervaren, de ruimte krijgen om te ontwikkelen en zich weer kunnen focussen op een succesvolle toekomst. Lees dus snel verder!


Bij Klassicum werken we samen aan duurzaam en toekomstbestendig onderwijs, waarom eigenlijk?

Louwe vertelt: ‘Hetgeen dat mij het meest motiveert om met Klassicum te werken aan een duurzaam onderwijs, is dat wij er op deze manier ook voor zorgen dat ieder kind in de klas een eerlijke kans krijgt zich te ontwikkelen. Leerlingen hebben recht op een leraar die – voor zowel de klas als geheel als de leerling als individu – een omgeving creëert waarin het kind zich kan ontwikkelen, zich veilig voelt en er geen sprake is van pesten of discriminatie. Daar moeten leerkrachten op hun beurt weer voldoende ruimte, tijd en energie voor hebben. Ik vind het belangrijk dat kinderen op school kind mogen zijn en niet altijd alleen maar hoeven te presteren, maar zich ook spelenderwijs kunnen ontwikkelen onder begeleiding van de leerkrachten. Niet ieder kind hoeft een hbo- of universitair student te worden; een kind mag zichzelf worden.


Wat is daar volgens jou voor nodig?

 ‘Daarvoor is het nodig dat leerkrachten zich bewust zijn van en de ruimte krijgen om te handelen naar de bijzondere positie en rol die zij vervullen in het leven van een kind. Keuzes die leraren maken hebben soms op de lange termijn nog een effect op het kind, dat kan zowel een positief als negatief effect zijn. Daarom is het ook zo belangrijk dat we leerkrachten de tijd en ruimte geven om te focussen op het kind en diens ontwikkeling, in plaats van dat er zoveel tijd verloren gaat aan de focus op processen, administratie of het beleid. De werkdruk voor leerkrachten moet omlaag, zodat zij de ruimte krijgen om te doen waar het leraarschap om draait. Wat mij betreft is dat: rolmodel zijn, kinderen begeleiden in hun ontwikkeling en aan kennisoverdracht doen’, vervolgt Louwe.


    Werkdruk onder leerkrachten in kaart

    De werkdruk die Louwe benoemt is velen in het onderwijs niet onbekend. Volgens onderzoek van de TNO en het CBS is het onderwijs ‘kampioen werkdruk’. Ook weten we dat 10,9% van de onderwijsprofessionals werkdruk noemt als de belangrijkste reden voor hun meest recente verzuim. Leerkrachten trekken ook zelf regelmatig aan de bel, zoals Merel (leerkracht speciaal onderwijs) in het FD: ‘Je werkt van acht tot vijf. Je eet tussendoor met de kinderen, tijd om even op adem te komen is er niet. Dat was voorheen anders’.

    Over de werkdruk onder leerkrachten vertelt Louwe: ‘Het is erg belangrijk dat we dit probleem aanpakken, voordat het onderwijs bezwijkt onder de druk. Door de hoge werkdruk en capaciteitsproblemen binnen scholen, ontstaan er problemen op het gebied van werkdruk, ervaren leerkrachten minder werkplezier en gaat de kwaliteit van onderwijs achteruit. Daardoor ervaren niet alleen leerkrachten problemen, maar ook de leerlingen en de schoolbestuurders.’

    ‘Het probleem speelt dus op 3 lagen: bij leerlingen, leerkrachten en bij schoolbestuurders. Alle uitdagingen en belangen beïnvloeden elkaar, daarom is een integrale aanpak van deze uitdagingen ook zo belangrijk’, besluit Louwe.


      De Vitale Organisatiestrategie – Een integrale aanpak voor de uitdagingen in het onderwijs

      Om te komen tot een integrale aanpak van de grootste uitdagingen in het onderwijs, heeft Klassicum onderzoek gedaan naar wat organisaties succesvol maakt. Louwe vertelt: ‘Hierbij hebben we ook het bedrijfsleven onderzocht, want ook al streeft het bedrijfsleven andere doelen na, ook voor hen is een vitale, toekomstbestendige organisatie van groot belang. We zijn tot de conclusie gekomen dat er 8 deelgebieden zijn die cruciaal zijn voor de stabiliteit, duurzaamheid en het succes van een onderwijsorganisatie’. De 8 deelgebieden zijn:

      1. Structuur: Het fundament voor succes in elke onderwijsinstelling. Zijn het beleid, de procedures en werkwijzen voor iedereen duidelijk? Dan leidt dit tot efficiëntie en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs.
      2. Capaciteit: Capaciteitsuitdagingen zoals het lerarentekort zorgen voor een grote druk op het onderwijs en de werkzame leerkrachten. Met behulp van interim-oplossingen, wervingsstrategieën en doorstroominitiatieven zoals kweekvijvers verlicht Klassicum de druk op scholen en professionals.
      3. Visie: Het vormgeven van een heldere, toekomstgerichte onderwijsvisie is essentieel. De visie dient als fundament voor onderwijsinnovatie en -kwaliteit, en bepaalt de richting van jouw onderwijsinstelling. Het is de basis voor het nemen van strategische beslissingen die inspelen op de behoeften van zowel leerlingen als de gemeenschap. Een sterke visie beïnvloedt ook het curriculum, de professionalisering van leraren en de betrokkenheid van ouders.
      4. Persoonlijke ontwikkeling: In een veranderende onderwijswereld is ontwikkeling cruciaal. Dit verbetert niet alleen de vaardigheden en kennis van leerkrachten, maar verhoogt ook de kwaliteit van het onderwijs dat je biedt.
      5. Vitaliteit: Vitaliteit gaat over het cultiveren van een omgeving waarin medewerkers floreren, veerkracht tonen en zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Investeren in de vitaliteit van je medewerkers betaalt zich terug in werktevredenheid, een wendbare organisatie, lager ziekteverzuim en een positievere werksfeer.
      6. Communicatie: Heldere communicatie is essentieel voor het succes van iedere onderwijsinstelling. Met op maat gemaakte tools en trainingen helpen we professionals en organisaties de diverse communicatiestijlen herkennen en effectief inzetten.
      7. Leiderschap: Elke schooldirecteur heeft een unieke leiderschapsstijl die cruciaal is voor het vormgeven van de onderwijscultuur en het realiseren van de schoolvisie. Met onze hulp kun je jouw leiderschapsstijl verfijnen en aanpassen aan de behoeften van jouw school.
      8. Financiën: Het is van groot belang om de financiën binnen jouw onderwijsinstelling op orde te hebben. Van advies bij financiële vraagstukken tot het kiezen van de juiste onderwijsverzekeraar, het verzorgen risicomanagement voor je digitale systemen en gegevens of het verminderen van financiële stress bij medewerkers, Klassicum staat voor je klaar.

      Ontdek hoe jouw organisatie scoort op de 8 deelgebieden van de Vitale Organisatiestrategie met de Quickscan

      Louwe vertelt: ‘Alle deelgebieden beïnvloeden elkaar ook weer onderling, wat dus betekent dat als we een school met één van deze deelgebieden helpen, de school ook bij de andere deelgebieden verbeteringen opmerkt’. Als voorbeeld geeft Louwe het deelgebied communicatie.

      Hij legt uit: ‘Wordt de communicatie binnen de school beter? Dan wordt de visie vanuit de school ook beter gecommuniceerd, begrijpt iedereen waarom er bepaalde keuzes gemaakt worden en wordt men meegenomen in de ontwikkeling. Of neem bijvoorbeeld het thema persoonlijke ontwikkeling. Stellen we de persoonlijke ontwikkeling van leerkrachten voorop? Dan zal de vitaliteit van de leerkrachten verbeteren, nemen zij meer persoonlijk leiderschap en verbetert de communicatie mogelijk ook. Zo werkt de leerkracht dus niet alleen aan zichzelf, maar aan de gehele organisatie en deelgebieden van de organisatiestrategie.’


      Oplossingen voor de belangrijkste uitdagingen in het onderwijs

      Met de Vitale Organisatiestrategie biedt Klassicum een oplossing aan voor de grote uitdagingen waar het onderwijs op dit moment mee te kampen heeft.

      • Capaciteitsproblemen en de hoge werkdruk: Met unieke initiatieven om de instroom van nieuwe leerkrachten en doorstroom van onderwijsassistenten te verhogen, unieke wervingsstrategieën, inzet op persoonlijke ontwikkeling, het optimaliseren van processen, het wegnemen van onnodige administratieve rompslomp en nog veel meer.
      • Verbeterpunten na bezoek van de inspectie: Heeft de onderwijsinspectie verbeterpunten aangedragen voor jouw onderwijsinstelling? Dan helpen we je graag deze verbeteringen op de juiste manier aan te vliegen en te implementeren, gebaseerd op onze expertise, ervaring en onderzoeken.
      • Onvoldoende samenwerking met andere onderwijsinstellingen: Een belangrijk advies uit rapport ‘De Staat van het Onderwijs 2024’ is dat veel scholen vergelijkbare problemen ervaren, maar dat zij niet onderling van elkaars oplossingen leren. Van elkaar leren en werken met best practices uit het Nederlandse onderwijs is één van de pijlers van de Vitale Organisatiestrategie. Samen werken we aan het onderwijs van de toekomst.

      Benieuwd hoe jouw organisatie scoort op de 8 deelgebieden van de Vitale organisatiestrategie?

      Ontdek het met de Quickscan en ontvang een gratis adviesrapport op maat voor jouw onderwijsinstelling.


      Nieuwsgierig geworden naar wat Klassicum voor jouw onderwijsinstelling kan betekenen?

      We bespreken graag de mogelijkheden met je. Neem vrijblijvend contact met ons op.


      Toestemming*
      Nieuwsbrief
      Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.