Van bezwijken onder de werkdruk naar een vitale organisatie
Het onderwijs staat letterlijk onder druk. Het gemiddelde verzuim voor het PO is volgens de cijfers van VfPf maar liefst 7,2% en voor ondersteunend personeel zelfs 7,6%. Het merendeel van het verzuim in 2023 was langdurig verzuim, dus verzuim langer dan 6 weken. Voor 10,9% van de onderwijsprofessionals is werkdruk de belangrijkste reden voor het verzuim. Daarnaast geeft 41% van de oud-leerkrachten aan dat werkdruk de reden was van hun vertrek uit het onderwijs. Het onderwijs is dus kampioen werkdruk, terwijl er ook nog eens grote tekorten zijn op de arbeidsmarkt én de onderwijsinspectie aangeeft dat de kwaliteit van onderwijs op steeds meer scholen onvoldoende is.
Kortom: er moet iets veranderen in het onderwijs, voordat het onderwijssysteem bezwijkt onder de druk. Maar waar begin je met positieve verandering als de druk op jouw school en de leerkrachten al zo hoog is? In dit artikel nemen we je graag mee in een aantal mogelijke oplossingen die je hierbij op weg helpen. Lees dus snel verder.
De huidige stand van zaken in het onderwijs
- 41% van alle oud-leerkrachten gaf aan dat hoge werkdruk de reden was van hun vertrek uit het onderwijs;
- Maar liefst 10.000 fte is niet meer inzetbaar in het onderwijs vanwege verzuim;
- 7% van alle werknemers in Nederland noemen werkdruk de belangrijkste reden voor hun laatste verzuim. Voor onderwijsprofessionals is dat maar liefst 10,9%.
- De groep die ziek werd van werkdruk was volgens het AOB vervolgens twee keer zo lang afwezig, vergeleken met alle werknemers die ook om andere redenen verzuimden.
- ‘’Je werkt van acht tot vijf. Je eet tussendoor met de kinderen, tijd om even op adem te komen is er niet. Dat was voorheen anders.’’ – Merel (45), leerkracht speciaal onderwijs, in het FD
- ‘’Mensen kiezen vaak heel gemotiveerd voor het onderwijs, maar je moet het wel kunnen volhouden. Zo kunnen we nooit het lerarentekort aanpakken. De klassen moeten kleiner, want de werkdruk moet omlaag.” – TNO bij nu.nl
- De Inspectie van het Onderwijs beoordeelt een toenemend aantal scholen met een onvoldoende. Hierdoor krijgt een te grote groep leerlingen volgens de inspectie niet het beste onderwijs en beheersen steeds meer leerlingen en studenten de basisvaardigheden onvoldoende.
- De inspectie constateerde de afgelopen jaren dat het onderwijs in zwaar weer verkeert en er grote problemen zijn met de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap.
Tastbare verbeteringen in het onderwijs: van werkdruk naar werkgeluk
Veel leerkrachten ervaren een hoge werkdruk. Daardoor hebben zij geen tijd om tot rust te komen, even afstand te nemen van het werk of na te denken over creatieve oplossingen om problemen aan te pakken. Ze ervaren hierdoor steeds minder werkgeluk. Ze stromen uit of gaan meer verzuimen, en dat terwijl we deze professionals juist zo hard nodig hebben! Het is cruciaal om hier als onderwijsinstelling op in te grijpen en de vitaliteit van jouw onderwijsinstelling te verbeteren. Een goede eerste stap is het verhogen van het werkgeluk van jouw leerkrachten. Uit onderzoek blijkt dat werknemers die werkgeluk ervaren:
- Tot 43% productiever zijn;
- Wel 86% creatiever zijn;
- Tot 66% minder verzuimen;
- Beter samenwerken met collega’s;
- Zelfs als de werkdruk hoog ligt!
Het onderwijs heeft ontzettend veel baat bij leerkrachten die met creatieve oplossingen komen, beter samenwerken en zich minder vaak ziekmelden. Als jouw school de stap kan maken van werkdruk naar werkgeluk, is er al een wereld gewonnen. Maar hoe pak je dat slim aan?
Hoe vergroot je het werkgeluk van jouw leerkrachten?
De ene school of leerkracht is de ander niet, het is daarom lastig met een one-size-fits-all-oplossing voor dit probleem te komen. Toch zijn er wel degelijk interventies mogelijk waar jij op korte termijn mee aan de slag kunt.
Vanuit Klassicum hebben we een jarenlange ervaring met organisaties in het onderwijs en het werken met bewezen interventies die de organisatiecultuur en het medewerkerswelzijn verbeteren. We hebben daarom de Vitale Organisatiestrategie ontwikkeld: dé aanpak om jouw onderwijsinstelling van werkdruk naar werkgeluk te laten groeien. Onze aanpak omvat onder meer:
- Laat ons een ervaringsonderzoek uitvoeren binnen jouw school en benchmarks verzamelen, zodat je ontdekt waar jouw school nu staat op werkgeluk/welzijn medewerkers en hoe dit zich verhoudt tot vergelijkbare scholen. Gedegen onderzoek vormt de basis voor duurzame oplossingen voor jouw onderwijsinstelling. -> Ontdek de mogelijkheden
- Op basis van het gedane onderzoek hebben we beter inzicht in jouw onderwijsinstelling en kunnen we de resultaten en inzichten omzetten naar praktische adviezen. Het echte werk begint pas als we die inzichten omtoveren in acties die werken voor jóúw onderwijsinstelling. Wij zetten advies om in daden, helemaal afgestemd op jouw wensen en ambities.
- Ook lossen we capaciteitsproblemen binnen je organisatie slim op en kunnen we je ontzorgen op het gebied van werving en selectie. Onze aanpak omvat interim-oplossingen, wervingsstrategieën en doorstroominitiatieven zoals kweekvijvers. Voor uitstroom bieden we baangaranties en omscholingsmogelijkheden. Preventieve maatregelen, zoals coachingstrajecten, zijn ook een sleutelonderdeel van onze strategie. -> Ontdek de mogelijkheden
- De toekomst van onderwijs vraagt om een flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Daarom bieden we niet alleen EVC-trajecten aan, maar ook op maat gemaakt opleidingen die perfect aansluiten bij de behoeften van jouw team.
Maak van jouw onderwijsinstelling een vitale organisatie
Een vitale organisatie is belangrijker dan ooit, zeker in het onderwijs. Om de werksfeer te verbeteren, productiviteit te verhogen, verzuim te verlagen en creativiteit te stimuleren is het belangrijk dat jouw team werkgeluk ervaart. Bouw aan succes en vitaliteit binnen jouw organisatie: zorg dat leerkrachten kunnen groeien en leerlingen betere resultaten behalen. We zijn graag jouw partner in het realiseren van tastbare verbeteringen binnen jouw onderwijsinstelling.